Vår kår består av ca 70 scouter och vi håller till på Svarvargatan i Västerås.
Malmaberg-Rudbeckius scoutkår i Västerås grundades 1910 under namnet Västerås Scoutkår.

Vårt upptagningsområde är Centrum, Stallhagen, Pettersberg, Jakobsberg, Blåsbo, Haga, Malmaberg, Skiljebo, Bjurhovda och Brandthovda.

Vi håller till i Svarvargatan 4, Västerås i Västerås. Vi har även en scoutstuga utanför Svanå, norr om Skultuna.

Våra avdelningar

Familjescouting (0 – 5 år med föräldrar samt förskoleklass – åk 1)
Spårarscouter (åk 2 – 3)
Upptäckarscouter (åk 4 – 5)
Äventyrscouter (åk 6 – 8)
Utmanarscouter (åk 9 – gymnasiet)

Vi har under några år valt att samarbeta med Hökåsens scoutkår. Vi har även en del gemensamma kåraktiviteter.

Ideellt engagemang

Allt arbete inom kåren sker ideellt och opolitiskt. Utan ideellt engagemang skulle vår typ av fristående verksamhet vara omöjlig att genomföra.

Kårens PlusGironummer

Malmaberg-Rudbeckius scoutkårs PlusGiro är 42 31 70-0  där anmälningsavgifter mm kan betalas in.
OBS! Medlemsavgiften betalas inte in till kårens plusgironummer utan betalas till förbundet enligt fakturan som kommer med posten.

Kårens historia

Vår kår grundades 1910 under namnet Västerås Scoutkår. Läs mer om vår historia här (extern länk).